Hoe eerder u ingrijpt voor het verwijderen van een graffiti, hoe efficiënter en sneller het resultaat zal zijn.
Veiligheid:
- Denk aan PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen): pak, masker, handschoenen, veiligheidsbril
- Vergeet niet een veiligheidszone in te stellen rond de interventie.
- Denk aan het milieu: het afvalwater moet worden gerecupereerd en behandeld in een gespecialiseerd centrum.
Poreus of niet-poreus oppervlak
- Poreuze – voorbeeld: bakstenen, natuursteen
- Kies een thixotroop product -> BONDERITE C-MC 110 / BONDERITE S-ST 1270-5 / BONDERITE C-MC 240
- Eerder alkalisch -> BONDERITE C-MC 110 of BONDERITE S-ST 1270-5
- Beton: laat een zuur product nooit langer dan 15 minuten zitten.
- Kalksteen: gebruik nooit een zuur product.
- Niet-poreus – bijv. glas, plexiglas, metaal, kunststoffen, verf (kwaliteit)
- Wegvoertuigen, trein, tram, bus -> verticale oppervlakken : BONDERITE C-MC 400 GEL / C-MC 400 / C-MC 400 L / C-MC 500
- Lage kosten of gevoelige oppervlakken: BONDERITE S-ST 1302
- Eerder zuur op lichte metalen (alu) en slechte verven te verwijderen: BONDERITE C-MC 240
- Bestaand anti-graffiti systeem: idem maar altijd een voorafgaande test: sommige zijn opofferend, andere zijn niet omkeerbaar en dus permanent.
Soort grafittis
- Fysieke droging: door verdamping van het oplosmiddel -> weer op te lossen door een oplosmiddel
- Test: neem een beetje aceton -> fysieke droging
- Neem een oplosmiddel op basis van alcohol
- Chemische droging: door oxidatie of polymeervorming -> moeilijker te verwijderen
- Geef de voorkeur aan een thixotroop product
- Afhankelijk van het substraat: alkalisch of zuur.
- Als laatste redmiddel: BONDERITE S-ST 6017 AERO ! Voorzichtig giftig !
Afhankelijk van het substraat
- Gevoelige oppervlakken
- Doe altijd vooraf een test
- Gegalvaniseerd staal: BONDERITE C-MC 400 GEL
- Plexiglas: BONDERITE S-ST 1302
- Carrosserielak : BONDERITE C-MC 400 GEL / C-MC 400 / C-MC 400 L / C-MC 500
- Dekzeilen: dito
Spoelingen en afvalwater
- Spoel :
- In het algemeen met koud water en H.P. bij 80 bar – wees voorzichtig met breekbare ondergronden en voegen tussen bakstenen of natuurstenen.
- Met warm water en H.P. bij 80 bar voor de BONDERITE S-ST 1270-5 – let op voor de kwetsbaarheid van het substraat.
- Bij de H.P. nooit op 90° altijd een minimale hoek van 45°.
- Denk aan de bescherming van het milieu: plantages, voertuigen etc…
- Hulp en na het spoelen: Producten, vooral in gelvorm, gemengd met verf, zijn niet altijd gemakkelijk af te spoelen en een kleine eindschoonmaak is niet uit te sluiten en wordt zelfs aanbevolen.
- Gevels: BONDERITE C-MC 3000 aan 5%.
- Bevelsiding: BONDERITE C-MC 3000 bij 2% of BONDERITE C-AK VK-5 bij 2%
- Voertuigen (vrachtwagens, aanhangwagens, touringcars, trams, bussen): BONDERITE C-MC 3100 op 1 of 2 %.
- Spoorwegmateriaal: BONDERITE C-MC CS met 5% of BONDERITE C-MC 3000 met 5% of BONDERITE C-MC N DB met 5% (indien een neutraal product wordt gevraagd).
- Verkeersborden, enz… : BONDERITE C-MC 3000 aan 1%.
- Bij gebruik van BONDERITE C-MC 400 GEL kan een tussenspoeling worden gemaakt met BONDERITE C-MC 400 L.
- Afvalwater :
- voorkomen dat het effluent in de riolen terechtkomt,
- gebruik van glijbanen,
- of beter nog, een H.P. vloer- of gevelschrobmachine met afzuiging,
- het effluent moet dan worden verwijderd in een erkend centrum.
Strategie voor de opmeter
In termen van werkorganisatie voor graffitiverwijdering is het alleen nodig te begrijpen dat de producten, afhankelijk van de ondergrond en het type verf, niet dezelfde prestaties zullen hebben. Het gebeurt zelfs dat voor dezelfde samenstelling, maar met verschillende kleuren, het product moet worden aangepast …
In het algemeen hebben grote bedrijven een beoordelaar/voorman die een case met de verschillende producten tot zijn beschikking heeft, en hij voert enkele tests uit om het juiste product te kiezen en de moeilijkheidsgraad van het werk te beoordelen. Zijn team werkt vervolgens op een reeks bouwplaatsen om de beweging en de beschikbaarheid van de benodigde apparatuur te optimaliseren. Ervaring is vaak het sleutelwoord, dus over het algemeen maken dezelfde mensen deel uit van de teams. Net zoals schoonmaken geen exacte wetenschap is, zo is graffiti verwijderen, en ervaring is de sleutel.